Skolarbete: Tankar om krig

Hejsan Hoppsan! Jag ska skriva ett blogginlägg om krig på Svenska lektionen just nu så här är det ;)

Krig, det är bra enligt vissa men dåligt enligt andra, jag tillhör dem som tycker det är dåligt. I krig förekommer det för det mesta bara död och saker att förlora, ser ingen riktig vinst i det hela. Men det skulle vara intressant att se hur världen varit utan alla krig vi haft/har, till exempel, skulle det se likadant ut i världen nu om inte första eller andra världskriget hänt? Det skulle jag vilja ta reda på... Skulle det kunna bli ett tredje världskrig? Ja det tror jag, men man hoppas ju inte på det, utan jag vill kunna leva i en värld så pass fridfull att krig inte existerar men tyvärr så är inte världen så, utan det finns folk som verkligen tycker att krig är bra och behövs. Jag förstår inte riktigt varför folk inte inser att krig inte lönar sig? I framtiden så kommer ju världens resurser ta slut och då kan det möjligtvis bli krig över det, till exempel när oljan tar slut. Det är alla människors värld och därför bör vi kunna dela på den och inte döda varandra för att lösa det. Pengar är en stor orsak till krig enligt mig, mycket handlar just om pengar.

Varför har vi mindre pengar än dem?

Varför har dem mer varor att sälja?

Varför får inte vi ha den marken?

Finns många frågor kring pengar, mark och boskap som kan skapa konflikter och krig. Jag tycker fortfarande att krig inte är den rätta lösningen på dessa konflikter. Vi människor har inte den gemenskap vi skulle kunna haft så vi löser saker genom krig, vilket är rätt idiotiskt… Men det är så det går till, eller hur? Just nu kan det ju på gå ett krig borta i något land och jag sitter här i frid och fröjd i skolan i det fredliga Sverige, det kanske dör en person just nu? Vem vet? Inte jag i alla fall, men en sak jag vet är att världen är av så många olika nyanser så medan jag sitter här i frid och skriver detta ”blogginlägg” så kan ett krig pågå. Det är sådana här tankar så får mig att börja undra: Varför, varför är det så orättvist i världen? Varför kan inte världen räcka till åt alla?

Som avslut skulle jag bara vilja säga att dessa ord är mina egna tankar och funderingar om krig och om du också har tankar och funderingar så får du jättegärna kommentera :) tack för mig! ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0